بازیگران ؛ بازیگر بمانند بهتر است!

 بازیگران ؛ بازیگر بمانند بهتر است!

بررسی حضور بازیگران در عرصه کارگردانی؛(بخش هفتم)

بازیگران ؛ بازیگر بمانند بهتر است!

حسین سلطان محمدی معتقد است بعضی از بازیگرانی که بدون هیچ تخصص و توانایی وارد عرصه کارگردانی می شوند اگر همان بازیگر بمانند بهتر است، تازه اگر بازیگر خوبی هم بوده باشند.

حسین سلطان‌محمدی، منتقد سینما و تلویزیون، در گفتگو با خبرنگار برنا درمورد ورود بازیگران به عرصه کارگردانی گفت: بازیگران اگر از لحاظ تخصص و حرفه‌ای این توانایی را دارند حضورشان در کارگردانی هیچ اشکالی ندارد. کسی نمی‌تواند بگوید این بازیگر چون در حوزه دیگر کار می‌کرده الان نمی‌تواند وارد این هنر شود. اما اگر کسی بدون توانایی و تخصص کاری انجام دهد که خروجی خوبی نداشته باشد بهتر است همان در بازیگری بماند.

وی ادامه داد: این ماجرا شبیه فوتبال است. بازیکنان فوتبال زمانی که وارد این ورزش می‌شوند دوره‌های لازم و تخصصی را می‌گذرانند. سپس وارد تیم های لیگ 4، 3، 2 و 1 می شوند. یعنی کارشان را از تیم‌های دسته‌های پایین‌تر شروع می‌کنند تا آب دیده شوند و تجربه بالایی به دست بیاورند. مشکل سینما و تلویزیون ما این است که چون بازیگران بازی کردند و مورد هدایت کارگردان‌های مختلفی بودند و هر آنچه را که در ساخت یک فیلم مطرح است را دیدند باعث می‌شود بدون اینکه دانش آکادمیک بگذرانند و پله پله شروع کنند یک دفعه از بازیگری به کارگردانی فیلم بلند سردر بیاورند. افرادی مثل رضا عطاران، مهران مدیری از افراد موفقی هستند که خودشان را با ساخت فیلم کوتاه، سریال و.. محک زدند و به تدریج وارد سینما و ساخت فیلم بلند شدند. امروزه مانند این افراد در هنر کم می‌بینیم.

سلطان‌محمدی تاکید کرد باید یک سازوکار و معیاری مشخص شود تا افراد بتوانند وارد عرصه کارگردانی شوند. او در همین خصوص توضیح داد: ارشاد یا صنفی که می‌خواهد مجوز ساخت اثری را صادر کند باید از طرف مقابل روزمه کاری بخواهد، از او بپرسد چند فیلم کوتاه با چه کیفیتی ساخته است، سرمایه از کجا آورده و... اما متاسفانه در تلویزیون و سینمای ما اینگونه نیست. عمده دوستان به فکر این هستند رابطه پیدا کنند. برای مثال چندین سال است در تیتراژ سریال‌ها نام مسئول برق را یک اسم تکراری می‌بینیم. این یک مثال کوچک است که خودش نشان می‌دهد بقیه عوامل چه جوری انتخاب می‌شوند. وقتی اکثر بازیگران فیلم‌ها در مهمونی‌ها انتخاب می‌شوند یعنی تخصص اصلا مهم نیست و اینگونه می شود که طی یک‌سال یک‌سری از بازیگران روی کار می آیند و دیده می شوند.

سلطان‌محمدی با اشاره به تازه‌ترین ساخته سعید آقاخانی گفت: هر بازیگری که می‌خواهد وارد کارگردانی شود باید حساب و کتاب درستی در نظر گیرد. برای مثال سعید آقاخانی که سریال نوروزی «نون.خ» را امسال بازی و کارگردانی کرد دچار ضعف‌های بسیاری بود. در سریال، ابهام‌های زیادی وجود داشت که ما در سریال پایتخت نمونه آن را نمی‌دیدیم. در تمام طول داستان این سریال سوال‌های زیادی برای مخاطب ایجاد می‌شد که تا پایان داستان هم حل نشد. احتمالا به همین دلیل هم است آقاخانی تصمیم گرفت فصل دوم آن را نیر بسازد.

این منتقد در پایان با اشاره به نقش موثر تهیه‌کنندگان در حمایت از کارگردانان تازه وارد بیان داشت: تهیه‌کننده در تبدیل یک بازیگر به کارگردان خوب نقش موثری دارد. اگر تهیه‌کننده شناخت بالایی داشته باشد می‌تواند کارگردان خوب که این هنر در وجودش است را شناسایی و انتخاب کند، ضعف‌های آن را برطرف کند، عوامل دقیق و درستی را سرکار بیاورد، از لحاظ بودجه و مدیریت تولید؛ خوب عمل می‌کند و مجموعه را به نظم برساند.

تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ساعت: ۰۵:۵۹ 

https://www.borna.news/بخش-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%87%D9%86%D8%B1-6/834256-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 

استقبال مردم از سریال نوروزی « نون.خ»

یک منتقد سینما و تلویزیون عنوان کرد

استقبال مردم از سریال نوروزی « نون.خ»

یک منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه سریال« نون.خ» این سریال با گویش کردی و شیرین زبانی، روایت های زندگی ایرانی را به تصویر کشید، گفت: این مجموعه به دلیل ویژگی زبان کردی و طنزی آمیز بودن مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ حسین سلطان محمدی در گفت و گو با روابط عمومی معاونت سیما در خصوص سریال نوروزی « نون.خ» گفت: این مجموعه به دلیل ویژگی زبان کردی مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. مردم مجموعه موفق پایتخت را به دلیل گویش شمالی در ذهن داشتند. این سریال با گویش کردی و شیرین زبانی، روایت های زندگی ایرانی را خیلی ساده و بدون اضافات فیلم های سینمایی به تصویر می کشد. اینگونه زندگی برای مردم آشناست و آن ها را برای ادامه سریال کنجکاو می کند.
 وی افزود: سعید آقاخانی تمام تلاشش را به کار می گیرد تا بتواند داستان را تا پایان مدیریت کند. تصورم این است که مخاطب برای دانستن پایان داستان، سریال را دنبال می کند.
این منتقد تلویزیون در خصوص جذب مخاطب توسط سریال های نوروزی تصریح کرد: با توجه به اینکه مخاطب ما عادت کرده در مناسبت های خاص مثل نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه های ویژه ببیند، تلویزیون را وادار به تولید می کند. حتی اگر کیفیت دچار نوسان شود، باز هم تلویزیون به دلیل تقاضای مخاطب ناچار به عرضه است.
سلطان محمدی ادامه داد: البته در مناسبت هایی مثل دهه فجر هم تلویزیون برنامه های مناسبتی دارد، اما چون مخاطب پراکنده است و تلویزیون در یک ساعت خاص بیننده ندارد، به طور معمول سریال های دهه فجر خیلی پررنگ ارزیابی نمی شوند. ولی ماه رمضان و نوروز دو محدوده زمانی است که تلویزیون در سال های اخیر در آن ها فعالیت زیادی داشته است. به همین دلیل تماشاگر انتظار دارد یک تولید جدید ببیند.
وی تصریح کرد: مجموعه های ایرانی در آغاز جذابیت ندارند، اما به طور معمول در ادامه سریال به مرحله ای می رسد که  تماشاگر برای رسیدن به پایان ماجرا کنجکاو می شود. این کنجکاوی ها به دلیل آمادگی ذهن مخاطب در مناسبت ها  بیشتر می شود. به دلیل افزایش شبکه های تلویزیونی دیگر مخاطب مثل گذشته که فصل فعال تلویزیون پاییز و زمستان بود راضی نمی شود. به همین دلیل در حال حاضر فصل فعال تلویزیون مناسبت های نوروز و ماه رمضان است.
این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه سریال« نون.خ» را در قالب طنز پذیرفته ام، گفت: تکیه کلام های این سریال طنز هم مثل تمام سریال های طنز وارد صحبت های روزمره مردم شده است. طنز این سریال در شیرین زبانی و کاراکترهای آشنای طنز است. سعید آقاخانی اگرچه در چند سال گذشته در سینما فیلم های جدی هم بازی کرده است، اما در کلیت پیشینه کمدی پررنگ تری دارد.
سلطان محمدی ادامه داد: بنابراین وقتی سعید آقاخانی را می بینیم و در قسمت های میانی سریال چهره ای مثل علی صادقی در داستان قرار می گیرد، وارد یک کش و قوس هیجانی می شویم. البته آذرنگ خیلی سابقه کمدی ندارد، ولی با گویش کردی وارد داستان می شود. همین طور بازیگرانی که به نظر می رسد کرد هستند؛ به غیر از مهیار که در سن کمتر تجربه بازیگری داشته است. این چهره ها آدم ها را به این باور می رسانند که یک اثر طنز را تماشا می کنند و علاقه مند می شوند بدانند این اثر طنز تا کجا پیش می رود.
وی با بیان اینکه تمام موضوعات طنز ما آغشته به مسائلی چون اختلاس و معضلات اجتماعی کشور است، افزود: در فیلم های سینمایی و آثار تلویزیونی این نکات را به تکرار می بینید. به این دلیل که نویسنده نمی خواهد به طور مستقیم به این مسائل وارد شود، بین طنز عادی از دیالوگ هایی که به معضلات اجتماعی و اقتصادی نزدیک است استفاده می کند. بحث در رابطه با این موضوعات برای تمام مردم آشناست و اینگونه درک داستان برای مخاطب راحت تر می شود.
این منتقد سینما و تلویزیون در خصوص اعتراضاتی که به گویش این سریال شده بود، گفت: مردم شهرها و مراکز از اینکه خودشان را اینگونه پر رنگ ببینند، استقبال می کنند. داستان سراسر صمیمیت است، هیچ کس خلاف ذاتی ندارند و همه در عالم رفاقت هستند. حتی اگر خلیل  خباثت کمی دارد، در بین آن جمع این رفتار کمرنگ است. این سریال مردم کُرد و سرزمین شان را در چهار فصل به زیبایی به تصویر می کشد و بی نهایت مناظر جدید به نمایش می گذارد.  اگر گویش شان هم کمی مشکل دارد، با توجه به تنوع گویش های کردی قابل پذیرش است. اینکه کسی روی گویش ها حساس باشد، شیطنت های مجازی است و نمی تواند واقعیت داشته باشد.
سلطان محمدی با تاکید بر اینکه ایرادات به گویش های این فیلم شیطنت های مجازی است، تصریح کرد: گاهی مطرح می شود که در این سریال زبان کردی و فارسی با هم تلفیق شده اند. وقتی فیلم برای یک جامعه چند زبانه به نام ایران پخش می شود، باید برای همه مفهوم باشد. طبیعتا نمی توان فیلمی با غلظت گویش کردی برای عموم مردم ایران پخش کرد. سیعد آقاخانی اصالت کُردی دارد و با افتخار این داستان را روایت می کند.
شایان ذکر است؛ « نون.خ» سریال شبکه اول سیما به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کننده مهدی فرجی است که پیشتر مدیر شبکه اول سیما بود.
 این مجموعه درباره مردم یک شهر کُردنشین است که محصول آن ها تخمه است. مردم این منطقه تخمه‌های شان را به نون.خ یا نورالدین خانزاده می‌دهند و او هم همه را به تاجری می‌دهد تا به ترکیه بفرستد و با قیمتی خوب بفروشد. ماجرا از آنجا شروع می‌شود که تاجر از دنیا می‌رود. اهالی روستا که از آن تاجر طلبکارند پول شان را از نون.خ که رابط آن ها با تاجر بوده است می خواهند.

تاریخ انتشار: 1398/01/17 - ساعت: 11:01

http://www.iribtv.ir/portal/newsview/23990

 

گمان توهین به زبان کردی در «ن خ» مضحک است/ «زوج یا فرد» از الگوی ساده‌ای پیروی می‌کرد/ سریال‌های منا

گمان توهین به زبان کردی در «ن خ» مضحک است/ «زوج یا فرد» از الگوی ساده‌ای پیروی می‌کرد/ سریال‌های مناسبتی فضای منحصر به زمان پخش‌شان را دارند

بررسی سریال‌های نوروز 98 (بخش دوم)؛

گمان توهین به زبان کردی در «ن خ» مضحک است/ «زوج یا فرد» از الگوی ساده‌ای پیروی می‌کرد/ سریال‌های مناسبتی فضای منحصر به زمان پخش‌شان را دارند

حسین سلطان محمدی با اشاره به سریال‌های تلویزیون در ایام نوروز گفت: «ن خ» را می‌توان بهترین سریال پخش شده در ایام نوروز دانست.

حسین سلطان محمدی، منتقد سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سریال «ن خ» تا حدی مخاطب را یاد سریال «پایتخت» می‌انداخت اما قصه در جغرافیا و گویشی دیگر بود. چنین رویکردی که گویش‌ها و زبان‌های متفاوت کشور در سریال‌های طنز اخیرمان بسیار زیاد شده را نباید از زاویه بامزگی دید و نباید بگوییم چون چیزی برای دستاویز شدن نداریم به سمت گویش رفته‌ایم.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: گمان اینکه قرار است در یک سریال لهجه‌ها یا گویش‌ها مورد تمسخر قرار بگیرند اصلا درست نیست و ما باید به این مسأله اینگونه نگاه کنیم که صاحبان گویش‌های مختلف با شنیدن صدایشان و دیده شدنشان توسط رسانه ملی خوشحال می‌شوند. مطمئناً هر قومیتی از دیده شدن در رسانه ملی استقبال می‌کند و برخی مواقع در فضای مجازی ما شاهد حواشی و حرف‌هایی هستیم که به قدری بی اساس هستند که این صحبت‌ها چندان دوام نمی‌آورند.

وی افزود: نکته جالب درباره «ن خ» این است که کارگردان این فیلم سعید آقاخانی خود کرد است و این ذهنیت که فردی کرد زبان به مسخره کردن گویش خود در تلویزیون اقدام کرده تا حد زیادی مضحک است و اتفاقاً وقتی زبان کردی در یک سریال تلویزیونی با گویشی دلنشین برای مردم ایران پخش می‌شود برای مردم کرد زبان اتفاق خوشایندی محسوب می‌شود.

این منتقد در ادامه گفت: فضای دوگانه روستایی و شهری در این سریال به خوبی کنار هم قرار گرفته بود و به گونه‌ای حتی «ن خ» نشان می‌داد که مردم روستایی از لحاظ اخلاقی افراد بهتری هستند و از طرفی ثروتمندان شهری افرادی ابله بودند که به سادگی قابل گول خوردن بودند ولی روستایی‌ها به راحتی وارد معاملات نمی‌شدند. در این فیلم روستایی‌ها به بهترین شکل معرفی شده بودند و افرادی مهمان‌نواز، مهربان و با اخلاقی هستند. در این سریال در نهایت دوگانه شهر و روستا به نفع روستا به پایان می‌رسد.

سلطان محمدی در ادامه اظهار داشت: به این سریال نقدهایی نیز وارد است، از جمله آنها می‌توان به جا نیفتادن گزینه هواپیما اشاره کرد و همچنین کاراکتر سیروس با بازی علی صادقی نیز در این سریال به خوبی جا نگرفته بود در حالیکه در «پایتخت» قرار گرفتن کاراکترها در بین داعش بسیار جاافتاده و منطقی بود. اتفاقاتی که در سریال «ن خ» با هواپیما رخ داد اگر در یک فیلم هالیوودی بود مطمئناً منطقی می‌شد اما در جغرافیای سریال «ن خ» به هیچ وجه آن اتفاقات منطقی نبود.

وی در ادامه گفت: سریال «زوج یا فرد» به عنوان دیگر سریال مطرح تلویزیون در ایام نوروز از الگوی ساده‌ای پیروی می‌کرد و در این سریال کاراکترهایی حضور داشتند که بازیگران با نوع بازی‌شان آن‌ها را مشخص کرده بودند و به نوعی مشخص است که هدایت هاشمی، مهران غفوریان، مرجانه گلچین و یوسف تیموری به همان شکل گویش، شکل حرف زدند و حرکت دست و پا که در دیگر فیلم‌ها از آنها سراغ داریم دیده می‌شدند.

این منتقد در پایان گفت: در «زوج یا فرد» کارگردان و فیلمنامه‌نویس به قدرت بازیگران تکیه کرده و بازیگران نیز قدرتشان نمود بیشتری در سریال دارد و به نوعی فیلمنامه‌نویس و کارگردان از بازیگری عقب مانده بودند.

سلطان محمدی در پایان تأکید کرد: در ایام نوروز با توجه به اینکه موقعیت زمانی یک موقعیت شاد است مطمئناً سریال‌های شاد و مفرح منطقی‌تر به نظر می‌رسند. حتی در ایام ماه رمضان نیز سریال‌ها در فضای منحصر به ماه رمضان هستند و مدتی است ما شاهدیم که این سریال‌های مناسبتی در عین شاد بودن فضیلت‌ها را نیز به تصویر می‌کشند به طور کلی سریال‌های مناسبتی فضای منحصر به زمان پخششان را دارند.

تاریخ انتشار:  ۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ساعت :۰۶:۰۶

https://www.borna.news/بخش-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%87%D9%86%D8%B1-6/831626-%DA%AF%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%87%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B6%D8%AD%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B2%D9%88%D8%AC-%DB%8C%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%AE%D8%B4-%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF

 

گلزار موفق‌تر از گودرزی در اجرا/رویکرد سیما در حوادث «واکنشی» است

سلطان‌محمدی با مهر مطرح کرد؛

گلزار موفق‌تر از گودرزی در اجرا/رویکرد سیما در حوادث «واکنشی» است

گلزار موفق‌تر از گودرزی در اجرا/رویکرد سیما در حوادث «واکنشی» است

حسین سلطان‌محمدی منتقد سینما و تلویزیون ضمن ارائه تحلیلی از عملکرد تلویزیون در تعطیلات نوروز، از رویکرد «واکنشی» سیما در پوشش حوادث نوروزی گفت.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر به ارائه تحلیلی درباره عملکرد تلویزیون در نوروز ۹۸ پرداخت و در آغاز درباره سریال‌های نوروزی که امسال از شبکه‌ها پخش شد، بیان کرد: ما پیش از این تجربه موفقی به نام «پایتخت» داشته‌ایم که در نوروز یا رمضان پخش شد و سریال «نون.خ» را می‌توان تجربه دیگری در راستای همین الگو دانست.

وی ادامه داد: استفاده از لوکیشن شمال، گویش محلی و بازیگران محلی و همچنین شوخی‌هایی با برخی از رویدادهای اجتماعی و سیاسی کشور الگوی موفق «پایتخت» بود و در اینجا نیز ویژگی‌هایی مثل جغرافیای کردستان که البته لوکیشن آن کمتر به چشم آمد، استفاده از گویش کردی، بازیگران محلی و همین پرداختن به برخی رویدادهای سیاسی اجتماعی مثل بحث پولشویی یا نتانیاهو از جمله توفیقات این سریال بود.

وی درباره نگاه کلی این سریال نسبت به کردها و مناطق غیرشهری عنوان کرد: در این سریال نگاهی القا شد که مردم روستا باهوش‌تر از مردم شهری هستند. درواقع نشان داد که مردمان بومی صاف و صادق و دقیق جلو می آیند. شما می‌توانید این نگاه را در مصادیقی مثل تفاوت در ۲ داماد خانواده خانزاده ببینید. به طور مثال مهیار ویژگی‌هایی دارد که به سیروس می چربد. خانواده او را حمایت می‌کند و با حضور چند روزه در تهران می‌تواند شغل پیدا کند.

این منتقد سینما و تلویزیون اضافه کرد: با همه این ویژگی‌های مثبت اما سریال نقاط ضعفی هم داشت از جمله اینکه قصه و داستان یک دست جلو نرفت.

کلیشه دعوت از هنرمندان شکست

وی در بخش دیگر درباره برنامه‌های ترکیبی و گفتگو محور نوروز بیان کرد: علی ضیا توانست در ویژه برنامه تحویل سال با به رأی گذاشتن افرادی مثل نرگس کلباسی سد کلیشه دعوت از هنرمندان را بشکند.

صداوسیما معمولاً واکنشی جلو می‌رود و بر این اساس کارش سرعت گرفت و در روزهای بعد، سیل را به خوبی پوشش داد سلطان محمدی همچنین درباره برنامه «خندوانه» اظهار کرد: هنرمندان وقتی به عنوان پاسخگوی پرسش‌های رامبد جوان به برنامه‌های او می‌آیند برنامه جذاب‌تری را رقم می‌زند اما مسابقه‌هایی که رامبد بین این هنرمندان برگزار کرد، جذابیتی نداشت و سطحی بود.

وی همچنین با نگاهی به مسابقات تلویزیونی شبکه سه توضیح داد: مسابقه «عصر جدید» کار بی‌نظیری است و مخاطبان بسیاری را هم جذب کرده است و حتی من با مدل کپی این مسابقه مشکلی ندارم. اینکه ما بتوانیم با یک الگوی جهانی مدل ایرانی خود را ارائه کنیم و مهارت‌های خودمان را به رخ بکشیم اتفاق جذابی است. به طور مثال در این مسابقه یک دختر تیرانداز شرکت کرد و یا دختری از خوزستان حضور یافت و هوای آنجا را به نقاشی درآورد که اینها اتفاقات خوبی بود. یا اصلاً همین که در یکی از برنامه‌ها خانواده‌های شهدا حضور یافتند اتفاقی بود که لازم بود به رخ کشیده شود و تبلیغ خوبی است.

گلزار موفق‌تر از گودرزی در اجرا

سلطان محمدی با یک مقایسه میان «پنج ستاره» با اجرای حمید گودرزی و «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار می‌گوید: مخاطب با اجرای گلزار بهتر همراه می‌شود و از طرفی نحوه حضورش بیشتر کمک‌کننده است. گودرزی در صورت پاسخ درست شرکت‌کننده باز هم ممکن است او را به شک و تردید بیندازد ولی گلزار فقط در صورت پاسخ غلط چنین کاری انجام می‌دهد. با این حال فکر می‌کنم در نوع سوالات این مسابقه باید نوعی بررسی شود چون برخی از سوالات به درد عموم نمی‌خورد ولی همین که مردم زیادی را پای خود می‌نشاند عملکردی عالی را نشان داده است.

این منتقد در بخش دیگر با اشاره به برنامه‌های اسپانسرمحور تلویزیون عنوان کرد: من در ایام نوروز برنامه «قندپهلو» را دیدم و متوجه شدم که حتی این برنامه هم اسپانسرمحور شده است و خنده‌دار است که این برنامه‌ها هم گرفتار اسپانسرینگ شده‌اند.

وی با اشاره به پخش این برنامه‌های محتوایی در ایام نوروز گفت: تلویزیون در این ایام چند برنامه محتوایی مثل «قند پهلو» در شبکه آموزش و گزیده‌هایی از «شوکران» در شبکه چهار را نمایش داد و حیف که این برنامه‌ها کمتر دیده شدند.

سلطان محمدی اضافه کرد: ما در حوزه ادبیات چند برنامه شاخص داریم که «قندپهلو» و «مشاعره» دو نمونه از آنها هستند، اینها برنامه‌های ضروری تلویزیون هستند که محتوایی عمیق دارند و اتفاقاً با مخاطب ساده جلو می‌آیند در برابر برنامه‌هایی که با چهره‌های پر سروصدا جلو می‌آیند.

این منتقد و فعال رسانه‌ای در بخش دیگر درباره اطلاع رسانی صداوسیما نسبت به پوشش سیل عنوان کرد: شبکه خبر روزهای اول سیل خیلی طبیعی جلو آمد اما وقتی حجم خبرها زیاد شد رسانه ملی هم واکنش‌های بیشتری نشان داد. البته صداوسیما معمولاً واکنشی جلو می‌رود و بر این اساس کارش سرعت گرفت و در روزهای بعد، سیل را به خوبی پوشش داد.

وی درباره نوع اطلاع رسانی‌ها نیز توضیح داد: تلویزیون بیشتر تمرکزش روی امدادرسانی رسمی متوجه بود درحالیکه ما امدادرسانی‌های فردی زیادی هم داشتیم که دوربین تلویزیون کمتر سراغ آنها رفت و فقط به اطلاع رسانی و مصاحبه‌های رسمی با مدیران بسنده کرد.

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ساعت: ۱۱:۱۰

https://www.mehrnews.com/news/4583661/گلزار-موفق-تر-از-گودرزی-در-اجرا-رویکرد-سیما-در-حوادث-واکنشی