ویترین بازیگران خارجی در آثار ایرانی/رقابت بسیار سخت تلویزیون با دیگر رسانه ها/تلویزیون به تازگی خط
ویترین بازیگران خارجی در اثار ایرانی/رقابت بسیار سخت تلویزیون با دیگر رسانه ها/تلویزیون به تازگی خط قرمزهایش را کمرنگتر کرده است!
با توجه به انتقادات شدید درباره برنامههای تلویزیون با برخی از منتقدان و نویسندگان تلویزیون گفت و گوهایی داشتیم که در ادامه بخشی از این گفت و گوها را میخوانید.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، تلویزیون به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سرگرمی در زندگی مردم همیشه مورد توجه کارشناسان رسانهای بوده و با توجه به اهمیت این رسانه همیشه نگاهی جدی به تلویزیون از سوی هنرمندان و مسئولان وجود داشته. رسانه ملی در کنار پر کردن اوقات فراغت عوام جامعه نقش مهمی در فرهنگسازی جامعه امروز ما دارد. یکی از مهمترین برنامههای تلویزیون پخش مجموعههای داستانی است که بیش از هر چیز میتواند مورد توجه اکثریت جامعه باشد که این روزها نسبت به مجموعههای تلویزیونی انتقادات بسیاری وجود دارد. به همین دلیل با نگاهی آسیبشناسانه با برخی کارشناسان و منتقدان تلویزیون گفت و گویی داشتیم که در ادامه بخشی از این گفت و گوها را میخوانید.
جبار آذین منتقد و نویسنده تلویزیون با انتقاد از مجموعههای تلویزیونی در حال پخش و به خصوص سریال «حوالی پاییز» اظهار داشت: «حوالی پاییز» یک سریال متوسط است که در ایجاد ارتباط گسترده با مخاطب ناموفق عمل میکند. تلویزیون برای خروج از مدار بسته و محدود کنونی خود باید درهای سیما را به روی هنرمندان حرفهای، موضوعات نو و ایجاد تحول در نگرشهای مدیریتی باز کرده و دست از گروه مداری و فامیل و رفیق نوازی بردارد و با احترام به نظر و سلیقه مردم به تولید برنامههای مناسب و شایسته توجه داشته باشد.
حسین سلطان محمدی منتقد و نویسنده تلویزیون با اشاره به معضلات تلویزیون اظهار داشت: با توجه به اینکه در «حوالی پاییز» بازیگری لبنانی حضور دارد و تا حدی به او فارسی آموختهاند و عربی سعودی حرف میزند کنجکاوی مردم را درباره خود به نوعی برانگیخته است. این روش که از یک بازیگر خارجی در یک اثر نمایشی استفاده شود در سینما و شبکه نمایش خانگی نیز به وضوح دیده میشود و تبدیل به یک اپیدمی شده است به گونهای که بازیگران خارجی و اسمهای خارجی تبدیل به ویترین یک اثر شدهاند و کنجکاوی و صحبتهای شکل گرفته پیرامون این اثر ارتباطی با هنر و قدرت قصهگویی در «حوالی پاییز» ندارد.
شهرام خرازیها دیگر منتقد و نویسندهای است که در اینباره سخن گفت و اظهار داشت: ما در عصر انفجار اطلاعات و تعدد کانالهای تلویزیونی قرار داریم و مخاطب امروز به راحتی با برنامهها و سریالهای مختلف در سراسر دنیا در ارتباط است به همین دلیل رقابت در این عرصه بسیار سخت خواهد بود. با توجه به این مسائل میتوان به این مسأله پی برد که تلویزیون به تازگی خط قرمزهایش را کمرنگتر کرده و دیگر سختگیریهای گذشته را ندارد اما هنوز هم محدودیتهای بسیاری در تلویزیون اعمال میشود که از حد استاندارد فاصله بسیاری دارد و تلویزیون هنوز هم باید محدودیتها و خط قرمزهایش را کم کند.
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۶:۱۶:۰۰
حسین سلطان محمدی - مدت هاست در محافل فرهنگی و هنری و محافل رسانه ای، این بحث مطرح است که چرا آثار کمدی سینماها و مجموعه های کمدی تلویزیونی، اینقدر مورد اقبال هستند، و هر بار با بررسی میزان استقبال مخاطب از نمونه های عالی این آثار و حتی بعضا با همراه کردن شرایط اقتصادی جامعه، به ضرورت تولید و توزیع چنین آثاری صحه گذاشته می شود. اما این واقعیت، رخ داده – جدا از اینکه واقعا این مقدار اثر کمیک در سینما و نمایش خانگی و تلویزیون لازم است یا نه – و باید گاهی به آن نگاه قابل تأملی داشت. یعنی برای تولید آثار اجتماعی و جدی، به ذهنیت و نیاز مخاطب هم نیم نگاهی داشت. منظورم این است که اگر اثر جدی تولید می شود، داستانش صد در صد غم انگیز و در اوج تنگنا نباشد، حتی اگر به دلایلی جانبی، مانند وجود ویژگی تقریبا اجباری یا غیرانتخابی تلویزیون، مخاطب آن را نگاه کند.